Hva er nytt?

Nyhetssiden

Her kommer det nyheter etterhvert som de skjer og linker til de andre sidene på nettstedet etterhvert som de blir oppdatert.

Løpetid

AvlPosted by Hege Botnen Sun, July 04, 2010 16:31:53

Dariel og jeg har kost oss med flere fjellturer i det siste. Her kommer et bilde tatt fra Søtekollen, fjellet som er nærmest:

Nå blir det en liten pause med dette siden damen fikk det travelt med å få løpetid noe tidligere enn ventet. Heldigvis passer det bra i forhold til jobben, så nå bærer det østpå. Vi skal ha et treff med N Uch Cafridas Kinetic Kentucky King (regnr 07876/08) som forhåpentligvis resulterer i valper i midten av september. Her er et bilde av ham:

Så nå er det bare å krysse fingre og tær...

Vestlandsspesialen

UtstillingPosted by Hege Botnen Sun, June 20, 2010 23:21:57

Forsommerens "vakreste eventyr" foregikk denne helgen på Lone Camping ved Bergen. NBSK's avdelinger i Rogaland og Bergen og Omland samarbeidet om en dobbelutstilling for berner sennenhunder. Det var mange deltakere både lørdag og søndag. Vi var selvsagt med til tross for at Dariel påstår at bikinisesongen har begynt....

Lørdagen stilte vi for en tysk dommer som ga en pen kritikk og førstepremie uten at vi fikk noen plassering i konkurranseklassen. Jan Magnus var med og stilte i Barn og hund siden han har hund som 4-H oppgave i år. (Bilde: Kari Gregersen)

Søndagen var det en engelsk dommer som sa mye pent om de norske tispene. Dariel fikk rød sløyfe også i dag og ble også plassert som nr 5 i konkurranseklassen med ck. I beste tispeklasse ble hun naturlig nok uplassert. Jeg er godt fornøyd med dette! Jeg hadde ikke regnet med såpass siden pelsen tross alt er i fritt fall.

Jan Magnus var med i Barn og hund også i dag og fikk prøve seg på både hinder, slalåm og rør i tillegg til vanlig handling. Ellers gikk dagene med prat med andre trivelige hundemennesker, natursti og noen besøk i kiosken. Lørdagskvelden var det felles grillkveld på utstillingsplassen med godt oppmøte.

Takk til alle jeg traff for en trivelig helg! Dette må gjentaes.

7-fjellsturen

TurerPosted by Hege Botnen Mon, May 31, 2010 10:39:23

I håp om å få litt bedre kondis meldte jeg meg på 7-fjellsturen i et optimistisk øyeblikk tidligere i vår. Det virket bra. Motivasjonen for å komme meg ut har definitivt økt. I går var omsider den store dagen der...

Vi reiste tidlig hjemmefra og var på plass i Bergen noe før 7 før vi tok bussen ut til startpunktet. Første fjell var Lyderhorn, vi gikk i kø med ca 5000 andre som også var påmeldt.

Det gikk greit å komme seg opp, ned igjen var det noe bratt og sleipt siden det var så mange som hadde gått før oss. Neste post var på Damsgårdsfjellet, der var det musikk til glede for de som gikk.

Løvstakken var siste fjell av på rekken før vi gikk ned i byen for å passere over mot Ulriken. Her var det trekkspillmusikk, en ivrig gjeng spilte, mens vi hadde en liten matpause.

Hittil hadde vi brukt 7 timer på de første tre fjellene, så jeg lurte på hvor sene vi kom til å bli, men etter bolle og saftpause på Årstad skole begynte vi på oppstigningen til Ulriken. Det gikk uten store problemer.

Jeg fikk tatt et bevisbilde på at vi faktisk var på Ulriken sammen...

Så var det Fløyen, Rundemanen og Sandviksfjellet igjen. Nedstigningen fra Ulriken gikk greit, selv om jeg nok klarte å forlaten den offisielle ruten et stykke av veien. Vi spanderte på oss en vaffelplate hver og gikk opp på Fløyen og videre forbi Brushytten.  På vei opp til Rundemanen var det saftstasjon. Dariel fikk ikke saft, men hun sjekket vannkvaliteten på alle dammene vi fant langs veien og fikk nok drikke på den måten. Etter klipping av kortet på Rundemanen gikk veien ned til klippeposten på Sandviksfjellet.

Så bar det ned til mål med nedstigning gjennom Skredderdalen, bort Fjellveien og videre til mål i Marken.

Turen var lang og litt slitsom. Både Dariel og jeg er ganske støle i dag, men det kommer seg vel etterhvert. I dag er jeg ganske usikker på om jeg kommer til å gjenta bragden. 4-fjellsvarianten frister nok mer, det var mye køståing og bratte nedstigninger på de tre første fjellene. Dariel klarte turen bra selv om hun ble litt lei etterhvert hun også.  Totalt brukte vi ca 13 timer, jeg tok ikke tiden på pausene, men antar at vi sto i kø i ca en time og hadde pauser i ca 1-1,5 time.

Fjellturer er uansett trivelig, så det blir nok mer av det både her lokalt og ellers.

NKK utstilling i Bergen

UtstillingPosted by Hege Botnen Sun, April 18, 2010 22:21:55

I går kjempet vi atter en gang med parkeringskaoset på Bønes. Jeg var heldig og fant en grei plass i veikanten "bare" ca 5 minutters gåtur fra hallen. Hallen var som vanlig overfylt med hunder, mennesker, stands og altfor små utstillingsringer. Utstillingen var utsatt med en time pga mange dommerendringer og kansellerte fly. Vulkanskyen har jo effektivt skremt samtlige luftfartsmyndigheter i Europa slik at tilreisende dommere enten måtte bevege seg på bakken eller droppe turen med tilhørende dommerbytter som følge.

Vi hadde også fått endret dommer. Dommeren likte Dariel, men var ikke helt fornøyd med bevegelsene til hunden (Ikke minst fordi eieren ikke taklet de krappe svingene og holdt på å snuble over henne i svingene...) Vi endte opp med førstepremie og ble nr 4 i klassen, så alt i alt er jeg fornøyd. Dommeren var nemlig ikke spesielt raus med rødsløyfene.

Jeg satt en stund og beundret hannhundene med tanke på å finne en egnet førsteelsker til sommerens jentetur, men kom ikke til noen endelig konklusjon. Heldigvis har jeg god til til å tenke, få noen tips fra avlsrådet og se enda flere hunder på dobbeltutstillingen vi skal på i juni før jeg må bestemme meg for hvem jeg skal spørre om å få bruke. Det gjelder å være passe kresen.

I dag har vi vært på tur til en av trimpostene her ved Brekke. Kjekt å finne nye steder. Dessverre var mobilen tom for strøm, så jeg fikk ikke dokumentert det. Vi får ta en ny tur og ta bilde snart.

Barsk fjelltur

TurerPosted by Hege Botnen Wed, March 17, 2010 21:37:50

I forrige uke var jeg og dyret på tur til Førde. Pc-en og bilen var innom hvert sitt verksted. Ventetiden ble bl.a benyttet til en sprek tur opp på Hafstadfjellet (ca 700 moh) sammen med to andre sprekinger.

Det var skikkelig småsurt med passe med snø å vasse i og det blåste og snødde litt, men hva skal man gjøre når man er ekte fjellhundeier?

Dariel og Bamse likte godt turen tross litt klabbing i pelsen, så da kunne hverken jeg eller Jan Roar feige ut og snu før vi var oppe...

En ny utsettelse

AvlPosted by Hege Botnen Thu, February 25, 2010 22:04:45

Akkja, så ble det ikke vårvalper her i år likevel. Jeg som nesten trodde det ble noe her denne gang. Nå blir den siste dosen med Philossæd spart til en annen gang og letingen etter en kjekk "førsteelsker" til et eventyr i sommer er i gang.

Jeg får prøve å korte tiden med en hundeutstilling eller to, dessuten fortsetter prosjekt "Få Hege og Dariel i form"

vente, vente...

AvlPosted by Hege Botnen Mon, February 22, 2010 17:47:50

Huff, så sakte tiden går når man venter. Har bestilt time til ultralyd torsdag. Det blir spennende! Synes kanskje at juret til Dariel har vokst litt, men på den annen side gjør det jo det når hunden har innbilt svangerskap også. Jeg tør ikke stole på at det går bra denne gangen. Sist trodde jeg at hun hadde valper, så det var litt nedtur på ultralyden... Har prøvd å kjenne på livmoren også, men mine fomlete kudoktorfingre finner ikke noe jeg er sikker på at er valper.

Ventetiden fyller jeg med jobb, flyttestyr og turer med dyret. Vi har blitt riktig flinke til å gå på tur og er ute og går nesten en time om dagen. Kanskje vi blir riktig spreke etterhvert?

Hjemme igjen

AvlPosted by Hege Botnen Mon, February 01, 2010 01:11:55

Så er vi tilbake i Brekke. Insemineringen fredag gikk også greit. Dariel sto helt eksemplarisk og var grei å inseminere, så det var fort gjort. Jeg kikket i mikroskopet på sædcellene til Philos som svømte det de kunne (dog forgjeves siden disse ikke var av de heldige som fikk delta i racet mot eggene) Synes fortsatt det er rart å se, han har jo tross alt vært død siden sommeren -97, og her svømmer "deler av ham" rundt i fin stil...

Bilturen hjem gikk forholdsvis greit. Det ble litt stress fordi jeg visste at Flenjatunnellen ved Flåm også var stengt denne natten, jeg måtte være på plass 22,45 ellers kom jeg ikke gjennom før 02,00... Jeg klarte det med en margin på 5 minutter... Ellers var det en fin natt med måneskinn og greit å kjøre.

Nå begynner den laange ventetiden frem til ultralyden, håper det går bedre denne gangen enn det gjorde sist.